NE ZAMAN?
Çocuklara işaret dili öğretilirken, ikinci dil edinimi için uygulanan yöntemler kullanılabilir. Yazılı ya da sözlü bir dil olmasa da işaret dilinin edinimi de bir ikinci dil edinimidir. Bu nedenle, çocuklar işaret dilini de ne kadar erken öğrenirlerse, o kadar iyi uygulayabilirler. Dört yaşına kadar edinilen dillerde, anadile yakın bir profesyonellik olur. Ergenliğe kadar olan dönem ise, diğer yaş aralıklarına göre dil ediniminin daha kolay olduğu bir dönemdir. Ergenlik döneminden sonra da işaret dili öğrenilebilir fakat biraz daha zor olabilmektedir. Bu nedenle, sağır çocuklar için de duyan çocuklar için de işaret dili kritik dönemde öğrenilmelidir. Bu dönemler, erken çocukluk eğitim aralığı ve ilkokul olarak söylenebilir.
NASIL?
Çocuklara işaret dili öğretilirken, işaret ile kavramın birleştirilmesi gerekmektedir. Sağır çocuklar için, işaret ve obje gösterilerek bu süre ilerletilebilir. Duyan çocuklarda da kelimenin kendisi ve işaretin kombinasyonu şeklinde ilerlenir.
Kullanılan yüz ifadeleri, beden dili ve dudak okuma, işaret dili için çok kritik önem taşımaktadır. Bu sayede işaret dili ile iletişimde daha anlamlı bir etkileşim gerçekleşebilmektedir.
Dudak okuma, sağır kültürü içinde çok önemli bir yer tutmaktadır. Sağır ebeveynler de erken yaşta çocuklarına dudak okumayı öğretmektedir. İşaret dilini kullanırken de kelimelerin dudak okuma yoluyla da kavranması iletişimi daha etkili getirmektedir. Her şeyden önce, çocuklar için işaret dilini öğrenme sürecini eğlenceli hale getirmeliyiz. Böylelikle bu süreç daha verimli geçecektir.
Duyan çocukların da işaret dilini öğrenmesini çok önemsiyoruz. Bu sayede, duyan ile sağır çocuklar arasındaki iletişim kopukluğu giderilebilecektir. Bu nedenle, işaret dili ve sağır eğitimi çok önemlidir.
Yorumlar
Yorum Gönder